De Amsterdam School of Real Estate biedt vastgoedprofessionals gratis vakkennis aan in de vorm van microlearnings. Die zijn bedoeld om potentiële studenten een indruk te geven van de online lesprogramma’s van ASRE online.
Microlearnings zijn zeer korte lesprogramma’s waarin studenten in ongeveer een kwartier een deelonderwerp uit een langer studietraject leren beheersen. “Zo krijgen zij een kijkje in de keuken van ASRE online, kunnen zij ervaren hoe het is om online te studeren”, zegt programmamanager Jantine Schrader van ASRE online. “Bijna alle leermiddelen komen langs, zoals het videocollege, het lezen van teksten online en het maken van oefenvragen.”
De eerste microlearning voor het vak ‘Beleggen in vastgoedportefeuilles‘ werd al tijdens Provada 2019 aangeboden in ASRE-stand. “Nu is het aanbod uitgebreid met de microlearning ‘Vreemd vermogen bij beleggingen. Hierbij krijgen geïnteresseerden uitgelegd wat voor vastgoedbeleggers de essentie is van beleggen met geleend geld: de zogeheten hefboomwerking. Het kost niets om microlearnings online te volgen, dus het is altijd meegenomen, ook als je geen volledige studie doet. Het plan is om vanaf mei 2020 voor alle opleidingen van ASRE online een microlearning aan te bieden.
Social distancing biedt ruimte
De opleidingen van ASRE online worden afgesloten met een plenaire sessie in het gebouw van de ASRE aan het Amsterdamse IJ. Door de coronamaatregelen zijn de plenaire sessies van de al gestarte opleidingen ‘Vastgoedfinanciering’ en ‘Beleggen in vastgoedportefeuilles’ voorlopig uitgesteld. “Dat betekent dat potentiële studenten zich nog kunnen inschrijven voor deze trajecten, eigenlijk zou de inschrijving nu al zijn gesloten. Wellicht dat social distancing vastgoedprofessionals nu juist ruimte biedt hun vakkennis op een bepaald gebied online bij te spijkeren.”
Online interactie tussen studenten
De coronamaatregelen leiden ook tot innovatie in de onderwijsprogramma’s. “Voorheen waren wij huiverig voor het opnemen van virtuele colleges in de vorm van webinars. Door positieve ervaringen binnen onze MRE- en MSRE-programma’s overwegen wij ook deze vorm van onderwijs op afstand op te nemen in ASRE online. Wij zien dat het de interactie tussen studenten stimuleert. Als die interactie al online start, is het rendement van de fysieke eindsessie bij de ASRE nog hoger.”