Manon Schotman is een creatieve projectontwikkelaar, bedenkt voor ons een nieuwe wereld en draagt de verantwoordelijkheid voor de realisatie ervan. “Op een ochtend in 2021 dacht ik tijdens het tanden poetsen: een studie zou wel weer eens een goede aanvulling zijn, een beetje theoretische backing.” Inmiddels is Manon eerstejaars Master of Real Estate-student en wil zich verder ontwikkelen binnen het vakgebied.
Wie ben je?
“Ik ben Manon Schotman, 34 jaar, ik woon in Amsterdam en ik heb het leukste vak dat er is: een nieuwe wereld bedenken en de verantwoordelijkheid dragen om ervoor te zorgen dat die gerealiseerd wordt – projectontwikkeling dus. Ik heb een iets andere achtergrond dan de meeste projectontwikkelaars: naast Bouwkunde heb ik ook een studie Filosofie afgerond.”
Waar werk je en wat doe je?
“Ik ben projectontwikkelaar bij Synchroon, een creatieve projectontwikkelaar die een grotere verantwoordelijkheid neemt in de ontwikkeling: geen hit-and-run-projecten gericht op winstmaximalisatie, maar zorgdragen voor mooie gebouwen en omgevingen met aandacht voor mens en natuur.”
Wat was de aanleiding om een opleiding te gaan volgen?
“Doordat ik twee studies heb gedaan, heb ik vrij lang gestudeerd. Nadat ik was afgestudeerd had ik een aantal jaren vooral veel behoefte om te oogsten, om praktijkervaring op te doen. Op een ochtend in 2021 dacht ik tijdens het tanden poetsen: een studie zou wel weer eens een goede aanvulling zijn, een beetje theoretische backing. Diezelfde middag kwam mijn manager met de suggestie om een MRE-studie te gaan doen, net zoals hij had gedaan in 1991. Dat leek me toen dus wel een goed idee.”
Ik volg de MRE om mijn kennis te verbreden en strategische kennis op te doen. Hierdoor kan ik me verder ontwikkelen binnen het vakgebied.
Waarom koos je de ASRE?
“Ik heb eerder de opleiding vastgoedrekenen bij de ASRE gedaan. Toen viel me de hoge kwaliteit de ASRE al op: kundige docenten en goed lesmateriaal. Bovendien is de sfeer goed, ook niet onbelangrijk. Die indruk is tijdens de MRE bevestigd: goede lesprogramma’s, bevlogen docenten, goede case studies en een fijne sfeer. Het is een fantastische opleiding en ik ben erg blij met de keuze.”
Wat wil je leren?
“Als projectontwikkelaar ben je al een generalist, doel van de studie is een nog betere generalist te worden. De MRE geeft me het theoretisch raamwerk dat een verdieping en verbreding vormt voor de in het vak al opgedane praktijkkennis. Hierdoor kan ik de kennis in een breder verband plaatsen, hier op een hoger abstractieniveau op reflecteren en beslissingen nemen. De interactie met medestudenten helpt om vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te bezien. De MRE helpt me ook om beter te worden in de rol van opdrachtgever, door de gerichte aandacht voor de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten.”
Hoe pas je lesinhoud toe in de praktijk?
“De fiscale kennis uit het vak Legal management kwam erg goed van pas in het structureren van de verkoop van een project. Op een abstracter niveau heb ik veel gehad aan het vak Strategisch management: de theorie van Michael Porter over shared value liet me goed nadenken over de strategie van de ontwikkelaar. Michael Porter heeft me het inzicht gegeven dat winst maken en maatschappelijke doelen bereiken elkaar niet uitsluiten, maar dat winst bij uitstek het middel is om maatschappelijke doelen te bereiken: “Business creates wealth by meeting social needs at a profit”. De TED-talk van Michael Porter hierover is een aanrader.”
Voor wie is deze opleiding ook interessant?
“De opleiding is interessant voor iedereen die zich breder wil ontwikkelen in het vastgoed en gericht is op een rol als beslisser. MRE’ers zijn gedreven, nieuwsgierige mensen. Er ontstaan mooie gesprekken tijdens colleges en in de pauze. Daarnaast zijn het hele leuke mensen met wie ik graag een dag per week doorbreng.”
Waar sta jij over vijf jaar?
“Vijf jaar is niet zo’n hele lange tijd in dit trage vakgebied, maar mijn langetermijndoel is om op alle niveaus, van het detailniveau tot op strategisch niveau, goede beslissingen te kunnen nemen in projectontwikkeling.”
Wil je verder nog iets kwijt?
“Ja. De MRE bestaat sinds 1989 en aan de muur bij de ASRE hangen foto’s van alle MRE-jaargangen. Het beeld op die foto’s: een groepje van twintig tot dertig mannen in pak, met een paar vrouwen ertussen. Zo is het nog steeds. Van de 24 MRE-studenten dit jaar zijn er drie vrouw. Ik vraag me af waarom vrouwen zo ondervertegenwoordigd zijn. De drie vrouwen in mijn jaar hebben geen kinderen, terwijl een groot deel van de mannen kleine kinderen heeft. Vier mannelijke medestudenten hebben dit jaar een kind gekregen, het vijfde is onderweg. Zouden vrouwen denken dat studeren niet met kinderen te combineren is? Of zouden leidinggevenden dit denken? Als we meer vrouwen aan de top willen, moeten we ons afvragen of het een goed idee is dat vrouwen zo ondervertegenwoordigd zijn in dit soort opleidingen.”
Meer weten?
Lees hier alles over de Master of Real Estate aan de Amsterdam School of Real Estate.